Marinarkeologi avslöjar vår historia
Lektionen beskriver i en enkel lättläst text de olika momenten inom marinarkeologi. Lektionen kan förberedas eller fördjupas med en rad filmer om marinarkeologi som länkas till här nedan.
Men hur går det till? Var och varför dyker man? Hur vet man vad det är för konstigt man hittar på havsbottnen? Hur vet man hur gamla fynden är? Varför finns så många vrak i Östersjön? Hur hittar man vraken? Finns vrakplundrare? Blir det nya vrak?
För att förstå hur fynd av vrak och lämningar blir källor till historisk fakta, som till slut kan hamna i elevernas historieböcker, får man följa marinarkeologernas arbete i många steg.
Texten avslutas med några förslag till frågor och arbetsuppgifter för elever i grundskolan.
Frågor för lektion Marinarkeologi avslöjar vår historia
Ta del av frågorna för lektionen Marinarkeologi avslöjar vår historia
Arbeta som en arkeolog - dokumentera ett föremål!
Sjöhistoriska museets pedagoger har gjort en enkel, rolig arkeologisk fyndrapport för skolor. Den kan användas i undervisningen i samband med exkursioner i skolans närområde eller om eleverna tar med egna intressanta föremål till skolan att jobba med.
Arkeologisk fyndrapport
Blanketter som kan användas vid föremålsdokumentation (PDF)
Ta del av hela Sjöhistoriska museets arkeologiska fyndrapport (PDF)
Tips om filmer och marinarkeologiutbildningar
Filmen "Hjärnkontoret träffar marinarkeologerna"
Publicerad av Sjöhistoriska på Youtube 15 november 2016, svenskt tal men utan undertext.
Filmen från SVT är en bra introduktion för alla åldrar till marinarkeologi. Filmen är cirka 10 minuter lång.
Gå till filmen ”Hjärnkontoret träffar marinarkeologerna” (extern länk)
Filmen "En vrakkyrkogård mitt i Stockholm"
Publicerad av Sjöhistoriska på Youtube 13 augusti 2016, svenskt tal men utan undertext.
Sjöhistoriska museets visar att många av flottans gamla krigsskepp till slut användes för att bygga kajer och broar i huvudstaden. Filmen är 4 minuter lång.
Gå till filmen ”En vrakkyrkogård mitt i Stockholm” (extern länk)
Utbildning marinarkeolog
Vill du bli marinarkeolog? Det kräver utbildning först till arkeolog och sedan specialisering till marinarkeolog och förstås dykarutbildning.
Gå till Sjöhistoriska Museets lista över var utbildningarna finns! (extern länk)
Filmserien "Vattenmannen och Speed"
Film från UR Play som kräver UR Access, svenskt tal och svensk undertext.
Ett program med Vattenmannen och Speed som vänder sig till lågstadiet finns tillgängligt på UR Play.
Anknytning till läroplaner
I denna del ges eleverna i grundskola och gymnasium, i enlighet med syftet för skolämnet historia, möjlighet att utveckla sin förmåga att:
Lgr22 Historia
Syfte
”Utveckla förmågan att ställa frågor till historiska källor samt att tolka, kritiskt granska och värdera dessa”
Lgy 11 Historia
Syfte
”Att arbeta med historisk metod ska ingå i undervisningen. Det innebär att eleverna ska ges möjlighet att söka, granska, tolka och värdera olika typer av källor samt använda olika teorier, perspektiv och verktyg som förklarar och åskådliggör historiska förändringsprocesser.”