Smällen måste ha varit kraftig. Inrusande vatten fyllde snabbt de flesta av ubåtens utrymmen. Chockade och bedövade besättningsmän sveptes med av vattenvågen och fastnade i högar mot skott och i trånga lucköppningar. Tryckvågen och den snabba tryckökningen gjorde många medvetslösa innan de drunknade i vattnet som fyllt ubåten.
Fakta
Djup: 90 meter
Byggd: 1942
Längd: 67,1 meter
Bredd: 6,2 meter
Förlist: 1944
Fartygstyp: Ubåt typ VIIC
Så kan det ha gått till när U-479 och dess besättning 1944 mötte sitt slutgiltiga öde. Den sista kontakten med ubåten skedde den 15 november klockan 17:28. Via radio rapporterades att de tidigare på dagen siktat två patrullbåtar i området. Sedan försvinner ubåten mer eller mindre spårlöst. Efter ett antal misslyckade kontaktförsök under den följande månaden rapporteras samtliga i besättningen som stupade.
I krigsdagboken som befälhavaren ombord skrev under U-479s uppdrag tidigare samma år, beskriver han den unga, i det närmaste helt oerfarna besättningen. Själv hade han aldrig tidigare varit med om en ubåtsutfärd. Han beskriver också flera misslyckade försök att sänka och anfalla fartyg, och hur ubåten därefter tvingas ned i undervattensläge medan sjunkbomber fälls.
År 2013 hittades en tysk ubåt utanför Odensholm i Estland. Den låg på sin styrbordssida på mer än 90 meters djup. I skrovet vid manövertornet syns en kraftig skada, möjligen efter en mina. Ubåten identifierades som U-479.
Förloppet bör ha gått snabbt eftersom ubåten troligen gick i undervattensläge då explosionen inträffade. Alla luckor är fortfarande stängda och besättningen ligger sannolikt kvar i sin kista av stål.