De så kallade ostindiefararna gjorde långa resor som kunde vara i flera år. När fartygen återvände var de fullastade med exotiska varor. Götheborg hade varit borta i över två år när hon gick på grund och sjönk i september 1745 – nästan inom synhåll från resans slutmål.
Fakta
Djup: Vraket helt borta och grundet bortsprängt
Byggd: 1738
Längd: 58,5 meter
Bredd: 10,8 meter
Förlist: 1745
Fartygstyp: Ostindiefarare
Götheborg sjösattes på varvet Terra Nova i Stockholm 1738. Den första resan till Ostindien gick redan i januari året därpå. I mars 1743 satte Götheborg kurs mot Asien för tredje gången och anlände till Kanton i Kina i början av juni 1744.
Vädret och den ensidiga kosten skördade stora offer bland besättningen – minst 35 man avled under resan. I Kanton lastades fartyget fullt med exotiska varor, bland annat porslin.
Resan tillbaka till Göteborg tog ungefär åtta månader. I september 1745 siktades Vinga fyr och en lots togs ombord. Men alldeles innan resans slutmål ränner Götheborg med fulla segel på det välkända grundet Hunnebådan. Fören stod kvar högt på grundet medan akterskeppet sjönk.
Bärgningsarbetet inleddes genast för att rädda den del av lasten som fortfarande ligger torr och åtkomlig i förskeppet. Fram till 1747 bärgas cirka en tredjedel av lasten, så resan till Kina gick med vinst trots det snöpliga slutet.
1984 inledde en grupp sportdykare och marinarkeologer en undersökning av bottnen vid Hunnebådan. Undersökningen resulterar i massor av fynd, bland annat flera ton porslin.
Som ett resultat av undersökningen byggdes en replika i full skala av Götheborg. Fartyget sjösattes 2003 och lämnade två år senare Sverige för sin första resa till Kina.