Strax före julafton 1955 närmar sig det finska lastmotorfartyget Fylgia Huvudskär i Stockholms södra skärgård, i kraftig snötjocka och 9-10 sekundmeter sydsydvästlig vind. I styrhytten finns kapten och rorgängaren. I blåsten och snötjockan förlorar de bägge männen orienteringen och Fylgia grundstöter på Borgsbredan.
Fakta
Djup: 14 meter
Byggd: 1922
Längd: 39 meter
Bredd: 9 meter
Förlist: 1955
Fartygstyp: Lastmotorfartyg
Fylgia, som var byggd av trä på järnspant, var på resa från Faxe i Danmark till Hangö i Finland lastad med kaolinlera, en lera som bland annat används vid porslinstillverkning.
När fartyget den 19 december nalkades Huvudskär hade hon inte tagit ombord någon lots trots det svåra vädret. Snötjockan gör det allt svårare att se ut och när de båda männen i styrhytten tappar orienteringen grundstöter Fylgia på Borgsbredan, cirka 5 distansminuter söder om Huvudskär.
Den kraftiga sjögången gör dock att hon nästan omedelbart kommer loss från grundet, med stora skador i botten. Vatten läcker in i maskinrummet och kapten sätter högsta fart in mot Huvudskär.
Strax innan Fylgia grundstöter har fartyget observerats av lotsutkiken på Huvudskär och livräddningsbåten bemannas omedelbart. Lotsarna hinner dock inte lägga ut från kajen förrän de ser hur fartyget går på grund.
Livräddningsbåtens besättning visar med strålkastare hur Fylgia ska styra för att komma in på lugnare och grundare vatten, men när livräddningsbåten når fram stannar Fylgias maskin.
Besättningen räddas över till livräddningsbåten och strax därefter sjunker Fylgia med masterna synliga ovan ytan.
Idag ligger Fylgia helt upprätt med skrovet relativt intakt. Överbyggnaden har fallit ned på vrakets babordssida.