Åren 1896–1900 byggdes fem torpedkryssare på varv i Göteborg, Malmö och Stockholm; Örnen, Jacob Bagge, Claes Horn, Claes Uggla och Psilander. Torpedkryssarna, som även kallades torpedkanonbåtar, saknade bepansring och användes bland annat för bevakning och rekognoscering. Deras huvudsakliga bestyckning bestod av två 12 cm kanoner på däck samt en 38 cm torpedtub i fören. Fartygen hade en besättning på 104 man.
Fakta
Djup: 25-30 meter
Byggd: 1899
Längd: 70 meter
Bredd: 8 m
Förlist: 1917
Fartygstyp: Torpedkryssare
Claes Uggla byggdes av Bergsunds Mekaniska Verkstad vid Finnboda slip i Stockholm. Hon sjösattes i december 1899 och togs i tjänst i november 1900. Hon fick sitt namn från amiralen Claes Uggla, befälhavare på regalskeppet Svärdet, förlist vid Ölands södra udde i juni 1676. Claes Uggla var tillsammans med pansarbåtarna Oden, Thor och Niord de första örlogsfartygen som redan 1901 utrustades med en trådlös fartygsradio.
I juni 1917 deltog Claes Uggla i en övning i området runt Ulvöarna och gick i full fart på ett grund söder om ön Gnäggen, ca två distans syd om Ulvöarna. Hon blev stående fast på grundet och tog ganska snart in vatten vilket medförde att hon fick en betydande slagsida. Tillskyndande örlogsfartyg gjorde försök att dra henne loss men utan att lyckas.
När bärgningsångare Herakles kom till platsen gjordes ytterligare försök att dra henne flott men utan resultat. När bärgningsfartygen Helios och Ajax, anlände gjordes försök att spränga bort en del av grundet för att underlätta en bärgning, men inte heller detta lyckades.
Istället inleddes ett arbete med att avrusta fartyget. De delar som kunde återanvändas demonterades och forslades bort. Den 30 augusti blåste det upp och under natten som följde bröts Claes Uggla itu och sjönk.
Idag ligger de välbevarade resterna av torpedkryssaren på ca 24–30 meters djup.