Morgonen den 14 december 1908 är ångaren Baltic på väg hem till Tjurkö i Karlskrona skärgård efter att ha levererat sten till Stettin i Tyskland (Nuvarande Szczecin i Polen). Det är blåsigt och sikten är dålig när fartyget närmar sig de yttre öarna i skärgården. Plötsligt siktas land på babordssidan. Rodret läggs om, men för sent – Baltic går hårt på grund och skadas illa. Fartyget överges och när hon senare sjunker är trettio års tjänst vid stenhuggeriet på Tjurkö över.
Fakta
Djup: 3-8 meter
Byggd: 1872
Längd: 38,6 meter
Bredd: 7 meter
Förlist: 1908
Fartygstyp: Lastångfartyg
Baltic byggdes 1872 på varvet i Karlshamn. Det var ett så kallat kompositbygge med träskrov och spant av järn. 1878 köptes Baltic av Tjurkö stenhuggeri. Vid denna tid var efterfrågan på byggsten, gatsten och kantsten mycket stor, inte minst i Tyskland där städerna växte snabbt.
Lokala sportdykare hittade vraket efter Baltic redan 1976, men det var först hösten 2016 som arkeologer undersökte lämningen.
Under de drygt hundra år som passerat efter förlisningen har järninfästningar och däcksbalkar rostat bort. Skrovet har därför fallit ut och ligger platt på botten. Det som tydligast möter dykarna är ångpannan och maskin. De står mitt i vraket och sticker upp tre meter mot ytan. Lite längre bort finns akterstäven med propeller, och rodret som har lossnat från fartyget.
Kompositfartyget Baltics konstruktion berättar om en övergångsperiod i svenskt skeppsbyggeri. Men Baltic är även en berättelse om otaliga transporter över Östersjön, om Tjurkö och en tid då sten från Karlskrona skärgård bokstavligen byggde Tysklands städer.