Vrouw Maria, instruktion
Börja med väggen rakt fram till vänster. Rör dig sedan moturs runt om i rummet.
Kartan visar lämningens placering.
Fakta om lämningen
LÄMNING: Det holländska handelsfartyget Vrouw Maria.
TID: Oktober 1771, upplysningstiden.
PLATS: Söder om Nagu, finska skärgården.
HÄNDELSE: Skeppet gick på grund och sjönk efter några dagar. Alla ombord klarade sig, men mängder av dyrbara handelsvaror gick förlorade.
Ett skepp lastat med lyx
Amsterdam var ett nav för världshandeln under 1700-talet. Holländska handelsfartyg transporterade varor mellan världens alla hörn, bland annat till länderna runt Östersjön. Ett av fartygen var Vrouw Maria.
Europas kungahus och överklass hade ett omfattade kontaktnät, där idéer om vad som var modernt och nödvändigt ständigt cirkulerade. Handelsskeppen förmedlade denna adelskultur vidare, med värdefullt gods i lastrummen, som dyrbara kläder, möbler och konstverk.
Hösten 1771 var Vrouw Maria på väg till Sankt Petersburg. I lasten fanns konstföremål och exklusiva varor som Katarina den stora och personer i hovet hade beställt. Men under en storm går fartyget på grund i den finska skärgården, och sjunker till slut efter några dagar. Det skulle ta över 200 år att återfinna skeppet.
I Vrouw Marias lastrum
En skiss baserad på fotografier och filmer från vraket. Arkeologerna har hittat väl förpackade glaslinser, kritpipor, textilier och olika färgpigment. Uppgifter från de bärgningar som gjordes medan fartyget sjönk berättar om att blomsterlökar, frön, snus och blydosor med kaffebönor också fanns i lasten.
Försvunna målningar, interaktiv station
På skärmen i podiet visas skisser och kopior. Den du väljer visas och presenteras på kortväggen.
Inledande text
Katarina den stora lät sina ombud köpa flera konstverk vid en auktion i Amsterdam 1771. Några av verken vet vi sjönk med Vrouw Maria. Andra verk som ombuden köpte till personer inom den ryska eliten är också försvunna sedan förlisningen. Troligen följde även de med till botten.
Många av de inköpta verken var berömda under 1700-talet, och hade kopierats av andra konstnärer. Tack vare kopiorna, auktionskatalogens skisser och beskrivningar så vet vi hur några av dem såg ut.
En piga med en hare i handen, övre raden vänster
Konturskiss i blyerts, i marginalen av ett exemplar av auktionskatalogen från 1771. Genom ett öppet fönster syns en piga som håller en hare i handen som hon verkar vara på väg att ta ur. Framför fönstret hänger en tupp från ett träd.
Original av Gabriel Metzu, 1629-1667.
Allegori över konstnärsutbildning, över raden höger
Olja på duk och panel, kopia av Joseph Laquy, 1738-1798. Triptyk. I mitten en interiör med en ung kvinna som sitter vid ett bord och ammar ett barn. I bakgrunden ses en barberarmottagning där en bonde får en tand utdragen. Målningen var täckt av dörrar med målningar på insidan. Den ena avbildar en aftonskola, den andra en man som vässar sin penna i skenet av ett ljus.
Original av Gerard Dou, 1613-1675.
Landskap med oxdrift, nedre raden vänster
Teckning i svart och röd krita, penna och täckvitt, kopia av Adriaen van de Velde, 1636-1672. Denna teckning, känd som Den stora oxdriften, visar en herde som driver oxar längs en väg. I förgrunden dricker en hund från en pöl och fjärran ses en by, allt i starkt solsken.
Original av Paulus Potter, 1625-1654.
Köksinteriör med en spiraltrappa, nedre raden mitten
Gouache och bläckteckning på papper, kopia av Joseph Laquy, 1738-1798. En man överraskar sin tjänare och piga i källaren. Ett rum med en spiraltrappa, där en man kommer ner för trappan för att överraska sin tjänare och piga som vänslas i källaren. Han håller ett finger mot sina läppar och håller i trappräcket med sin andra hand för att inte göra några ljud.
Original av Isaac Koedijck, 1617-1668.
En man vid ett bord, nedre raden höger
Konturskiss i blyerts, i marginalen av ett exemplar av auktionskatalogen från 1771. En interiör med en man som sitter framför ett bord som är täckt med en matta. På bordet ligger böcker och tryck, på väggen bakom hänger en karta över Europa.
Original av Adriaen van Ostade, 1610-1685.
En upplyst regent. Till vänster om interaktiv station.
Katarina den stora var inspirerad av upplysningens idéer och brevväxlade flitigt med flera inflytelserika filosofer och kulturpersonligheter. Hon ville att Ryssland skulle kunna mäta sig med sina grannar, inte bara militärt utan även politiskt, intellektuellt och kulturellt. Den ryska aristokratin skulle ha tillgång till vetenskap, litteratur, musik och konst.
Katarina grundade konstmuseet Eremitaget i Sankt Petersburg och Bolsjojteatern i Moskva. Hon bjöd in poeter, konstnärer och musiker från hela den upplysta världen till Ryssland. Kejsarinnan var också en ambitiös konstsamlare, och i Vrouw Marias last fanns målningar och föremål som hon hade beställt.
Eremitaget
Eremitaget i Sankt Petersburg grundades 1764 av Katarina den stora. Då bestod samlingen av drygt 250 konstverk, men den växte i snabb takt. Idag är Eremitaget ett av världens största konstmuseer med närmare tre miljoner föremål.
Föremål i monter
Textilfragment
Textilen analyserades av forskare och visade sig vara ull av hög kvalitet. Textilierna har färgats röda med karmosin. Färgämnet är framställt av torkade och krossade insekter, koschenillsköldlöss, och härstammar sannolikt från Mexiko.
Glaslinser
Linserna var packade i en låda med fack. Vi vet inte vad de skulle användas till. De kan ha varit avsedda för lampor eller kanske till medaljonger med miniatyrmålningar och silhuetter, populärt som gåva inom överklassen.
Kritpipor
Det var populärt att röka pipa under 1700-talet. Överklassen valde gärna dessa långa och sköra pipor. Kritpiporna i Vrouw Marias last var tillverkade i Gouda i Holland, och hade buntats som i buketter inför frakten.
Indigo
Ett växtfärgämne känt för sin beständighet och förmåga att fästa på olika material. Den bästa indigon kom från den ostindiska buskväxten indigo, och var mycket dyr och eftertraktad. Vrouw Maria var lastad med 1 600 kilo indigo.
Hela världen i ett skepp, karta och text
Kartan visar var i världen olika handelsvaror hade sitt ursprung.
En stor del av lasten på Vrouw Maria var inköpt för det ryska hovets räkning. Lasten berättar om tidens europeiska konsumtion av konst och lyxvaror, men också om kolonialismen och världshandeln.
I lastrummet fanns många riktigt exklusiva produkter. Där fanns färgämnen av växter som indigo, bresiljeträ och krapprot, prydnadsföremål av elfenben, blomlökar och moderiktiga varor som tobak, kaffe och te.
Råvarorna kom ofta från plantager i kolonier runt om i världen. Slavar och slavhandel var förutsättningar för de enorma vinster som plantagerna och de europeiska handelshusen gjorde, och för den europeiska aristokratins konsumtion av lyx.
Bord med kaffe
Kaffe på auktion
Trots att det bärgade kaffet var vattenskadat så såldes det på auktion. Auktionen annonserades i den tyskspråkiga tidningen Sankt Petersburgische Zeitung. I annonsen sägs att kaffet som ska säljas kommer från ett förlist skepp. Det skeppet var Vrouw Maria.
Kaffebönor från vraket
Ett prov har visat att detta är arabica-bönor. Katarina den stora började dagen med kaffe, mycket modernt och mycket dyrt. En del av kaffet ombord på Vrouw Maria kunde bärgas innan förlisningen, men mycket blev kvar.
Interaktivitet
Möjlighet att lukta på kaffebönor.
Bärga det som bärgas kan. Till höger om bordet med kaffe.
Det tog flera dagar innan Vrouw Maria sjönk efter grundstötningen i den finska skärgården. Besättningen lyckades manövrera skeppet och ankra bland skären, trots bränningar och hårda, byiga vindar. Pumparna bemannades och sjömännen arbetade frenetiskt för att rädda fartyget.
Dagen efter grundstötningen kom lokalbefolkningen till hjälp. Pumpandet fortsatte men läckan var stor, och vattnet stod ett par meter högt i lastrummet. Med gemensamma krafter kunde delar av lasten ändå bärgas innan fartyget sjönk.
Oftast såldes bärgat gods på auktion, men många av de här varorna tillhörde ju den ryska eliten. Det mesta av godset skickades därför direkt iväg till Ryssland.
Bärgad målning
En del av lasten bärgades i samband med förlisningen. På listan över vad som räddades finns sex målningar. Men denna, Mynttornet sett från kanalen Singel, målad av Jan Ten Compe, är den enda som forskarna har identifierat och hittat. Målningen finns idag på Amsterdam Museum.
Bordet vid väggen, målningar och listor
Prokofi Akinfijevitj Demidov
Finansmannen Demidov var samtida med Katarina den stora. Han var extremt förmögen och donerade stora summor till allt från barnhem till vetenskapliga institut och operahus. Han var även mycket intresserad av botanik.
Bärgad last
Med på listan över vad som bärgats finns frön och blomlökar, bland annat två lådor som den botaniskt intresserade Demidov hade beställt. Vanligen såldes bärgat gods på auktion, men i Vrouw Marias fall transporterades det mesta direkt till Ryssland.
Nikita Ivanovitj Panin
Panin var greve, utrikesminister och en av kejsarinnans förtrogna. Efter att Vrouw Maria hade sjunkit var han mycket angelägen om att söka rätt på skeppet och bärga godset ombord. Men sökandet var förgäves. Först 1999 hittades vraket.
Lastlista
Den danska tullen dokumenterade alla varor ombord som var tullbelagda. Men gods till furstehus och adelspersoner var tullfria, så de finns inte med på listorna. Istället får andra historiska källor och arkeologiska fynd berätta om lyxvarornas väg till Sankt Petersburg.
Vrouw Marias sista resa
Efter grundstötningen läckte Vrouw Maria kraftigt. Pumparna ombord var dåliga, och dessutom slammade de igen av kaffebönor som virvlade runt i vattnet. Efter fem dagars fruktlöst arbete med att rädda skeppet gick Vrouw Maria till botten med det mesta av lasten kvar ombord. Flera försökte återfinna vraket, men ingen lyckades. Till slut glömdes det bort.
På 1970-talet uppmärksammade en forskare berättelsen om Vrouw Maria och den dyrbara lasten. Arkivmaterial visade att flera målningar av holländska mästare funnits ombord. Vraket fick rykte om sig att vara ett skattskepp. Letandet fortsatte, men utan framgång också nu. Först 1999 hittades vraket Vrouw Maria.
Film
Visar vraket filmat med en ROV, en fjärrstyrd undervattensfarkost. Filmen saknar ljud.
Bärga eller inte bärga?
Då och då blossar det upp diskussioner om att bärga Vrouw Maria. Men kanske är det ändå bättre att vårda vrakplatsen som helhet, och på plats fortsätta att utforska den anmärkningsvärda historien kring Vrouw Maria.
Ett skrovhelt vrak
Vraket är cirka 26 meter långt och sju meter brett. Det står kölrätt på 41 meters djup, och är förbluffande intakt. Däremot bedömer arkeologerna att målningarna som ska finnas ombord, är förstörda, eftersom vatten har läckt in i förpackningarna.
Fortsätt till nästa rum: U 4 7 9