Sverige fruktade Ryssland
Resande Man var ett mindre krigsfartyg som nu skulle segla till det tidigare fiendelandet Polen. Sveriges kung Karl X Gustav hade nyligen dött. Sverige hade många fiender runt Östersjön. Det var fred, men freden var hela tiden hotad och man var rädd för Ryssland.
Ett viktigt uppdrag
Ombord på Resande Man fanns den svenska greven Christoph Carl von Schlippenbach. Han var riksråd och ambassadör. Grevens uppdrag var att övertyga Polen att förena sig med Sverige mot Ryssland, som var ett hot mot båda länderna. Med sig hade greven 13 diplomater, tjänstemän som skulle hjälpa honom med det politiska uppdraget.
Det finns ingen bild av Resande Man, men skeppet liknade fartyger till höger i bilden. Målning av Willem van de Velde, 1649. Källa: Maritiem Museum Rotterdam
Med gåvor som mutor till Polen
Med på skeppet fanns också dyrbara gåvor. Det tillhörde artigheten att överlämna gåvor vid förhandlingar mellan olika länder. Gåvorna skulle göra det lättare att få stöd av Polen mot Ryssland. Skriftliga källor berättar om ”värdesaker” ombord, till exempel exklusiva föremål som kallades ”statens juveler”, ”7000 riksdaler” och en låda med mynt. Dessutom hade greven själv en stor reskassa och bland annat en silverservis ”i en röd kista”. Han ville kunna visa upp att han var en rik och betydelsefull person.
Greve von Schlippenbach var en betydelsefull person som fick viktiga uppdrag av kungen. Lyxiga kläder och målade porträtt var lika viktiga som vår tids modekläder och selfies för att berätta vem man vill vara. Bild: Rekonstruktion av detalj från ”Fredsbanketten i Nürnberg 1649”, kopparstick, Skokloster slott.
Vem var greven?
Christoph Carl von Schlippenbach föddes 1624 i Kurland i nuvarande Lettland. Under Trettioåriga kriget började han sin tjänstgöring för svenskarna. von Schlippenbach var skicklig och steg snabbt i graderna. Han tjänstgjorde både i armén och vid hovet.
Drottning Kristina utsåg von Schlippenbach till överste vid livgardet och till greve 1654.
Karl X Gustav gav honom fler diplomatiska uppgifter. En del uppdrag verkar von Schlippenbach själv ha tagit initiativ till, kanske också det sista uppdraget som tog hans liv på väg mot Polen.
Avfärd utan överstyrman
Greve von Schlippenbach hade bråttom till Polen för att lyckas med förhandlingarna. Han ville omedelbart segla iväg. Men skeppets erfarna styrman, som kunde hitta förbi farliga skär och grund under seglingen, hade blivit sjuk. Kapten Hans Månsson ville vänta tills styrmanen blev frisk. Greven visste att kaptenen hade tagit med sin fästmö ombord. Nu lovade greve von Schlippenbach att betala kaptenens bröllop om han genast seglade fartyget till Polen. Kaptenen sade ja. Och så gav de sig iväg med 50 mans besättning, men utan den erfarne styrmannen…