En färja med många namn
M/S Estonia byggdes i Tyskland. När fartyget sjösattes år 1980 var det den näst största passagerarfärjan på hela Östersjön. Fartyget var 155 meter långt, 24 meter brett och hade tio däck med plats för 2000 passagerare. Färjan gick under finsk flagg med namnen Viking Sally, Silja Star mellan Stockholm och Mariehamn och Åbo samt med namnet Vasa King mellan Umeå och Vasa.
Längst fram i fören på färjan fanns en ramp och en stor lucka, som kallas bogvisir. Den kunde fällas upp och öppnas så att bilar och lastbilar lätt kunde köra av och på. Foto till vänster: Wolfgang Hägele, CC BY-SA 3.0, Wikimedia CC. Foto till höger: Foto: Andreas Lilja, Sjöhistoriska museet, SMTM.
Vasa King blev M/S Estonia
År 1993 renoverades fartyget och döptes om till M/S Estonia (Estland på engelska). Fartyget sattes in på en nystartad linje mellan Stockholm och Tallinn, Estlands huvudstad. När fartyget körde den nya sträckan på öppet hav var det inte skyddat av de svenska och finska skärgårdarna som vid fartygets tidigare rutter.
En typisk Östersjöfärja
Varje dag reste hundratals personer med M/S Estonia. Bland passagerarna fanns nöjesresande, veckopendlare och yrkeschaufförer med sina lastbilar. Passagerarna kunde roa sig på alla möjliga sätt: shoppa i butikerna, gå på restaurang och nattklubb, spela på casino, gå på bio, bada i pool och bastu. På nattklubben brukade artister och musiker uppträda. Flera av nöjeslokalerna ombord hade fortfarande öppet när fartyget började ta in vatten vid midnatt.
Nattklubben med dansgolv ombord på Estonia. Källa: Estoniasamlingen Riksarkivet