Köp biljett
Du använder en gammal webbläsare!
Om du har Microsoft Edge installerat kan du starta den via denna länk: vrak.se i Microsoft Edge
Vi rekommenderar följande webbläsare:
Svartvitt fotografi på ett plan som kunde landa och starta på vattnet

Tyska Luftwaffes Arado, ett plan som kunde landa och starta på vattnet. Flygplanet var till för spaning och bevakning. Foto: Bundesarchiv, Bild 101II-MW-1949-03 / Hipper / CC-BY-SA 3.0, CC BY-SA 3.0 DE

Del 1: Tyskt militärflyg i svenskt luftrum

Tyskt militärflyg i svenskt luftrum 

I februari 1943 kom ett tyskt militärflygplan in i svenskt luftrum. Enligt krigets lagar måste Sverige bevaka och hålla sina gränser. Alltså fick inga flygplan från krigförande länder flyga i svenskt luftrum. När det tyska flygplanet flög in på svenskt territorium nära Blekinges kust, tvingades det landa då ett svenskt fartyg skjutit mot planet med sina luftvärnskanoner. 

Arado_militär_Flygvapnet.jpg

Det tyska planet Arado i svensk ägo.

 

Flygplan under andra världskriget

En tysk propagandafilm utan ljud från andra världskriget visar flygplan av samma typ som Arado under ett spaningsuppdrag. Flygplanen har pontoner istället för landningshjul så de kan starta och landa på vatten.

 


Källa: Critical Past LLC, U.S. Government Archive Number:428 NPC 4188 FGMC

 

Var de tyska piloterna spioner? 

Det var två tyska militärer ombord på flygplanet - en pilot och en flygspanare. Svensk militär förhörde de två tyska militärerna.  
 
Det fanns starka misstankar om att tyskarna spionerat på Sverige eftersom de slängt något i havet när de tvingades att landa, troligen en flygkamera. Ombord på flygplanet fanns det också anteckningar om att man fotograferat den svenska kusten.  
 
När de tyska soldaterna förhördes blev förhörsprotokollet hemligstämplat. Det är det inte längre, därför kan vi läsa det idag utan problem.   

7.4-dokument.jpg

7.4.8.-dokumentjpg.jpg

Det tidigare hemlighetsstämplade förhöret med de tyska piloterna. Om du kan, zooma gärna in och läs förhöret! Källa: Flygvapnet 

 

Förhörsdokumentet

Vill du läsa dokumentet i sin helhet? 

Flygplanet i Sveriges ägo 

Sveriges flygvapen behöll flygplanet som fick en spännande historia. Det finns uppgifter om att det användes av hemliga engelska och norska agenter som smugglade vapen och flyktingar i slutet av andra världskriget 

7.4.8_U0427_Arado_photo_450x325mm_300dpi-Arado_Photo.jpg

Flygplanet Arado AR 196-3, utanför Horten Flygfabrik, Norge, då det användes av norska och engelska agenter. Källa: Fotograf okänd.

Arados öde efter kriget 

Det svenska flygvapnet använde planet till övningar. År 1947 kom det in för lågt vid en landning på vatten i Karlskrona skärgård, slog runt och sjönk. De två piloterna ombord räddades. 

2006 hittades flygplanet på 11 meters djup i Karlskrona skärgård och är nu en flygande marinarkeologisk fornlämning.  

 

3D-modell av Arado

I filmen kan du se en 3D-modell av flygplansvraket Arado som ligger på botten utanför Karlskrona.

 

 

Källa: 3D-modell och rendering; Ingemar Lundgren, Ocean Discovery

 

Frågor att besvara och fundera på

- Sist i förhörsprotokollet skriver förhörsledaren Åge Lundström att tyskarna varit gäster i flera svenska flyglärares hem. Fundera över varför två tyska militärer med nazistiska åsikter bjuds hem till svenska militärer?  

- Åge Lundström rapporterar att de tyska flygarna beskriver ryska soldater som djur, att de inte är människor. Varför beskriver man ibland sina motståndare som djur, monster, odjur, undermänniskor, smutsiga eller orena? Vad tror du är syftet, vad vill man uppnå? 

- Finns det exempel från konflikter i dag där ledare och stridande avhumaniserar, alltså tar bort människovärdet från andra folk? 

- Vad får Åge Lundström att tro att de tyska piloterna avsiktligt kommit in på svenskt territorium och fotograferat den svenska kusten? 

 

Specialuppgift

Felaktig kompass en bluff?

Kan beskrivningen som den svenska förhörsledaren Åge Lundström får av de tyska piloterna stämma? Ta del av hela förhörsdokumentet. Piloterna påstår att kompassen visar fel och att de misstar Hanöbukten med Köge Bukt. Tror du att det stämmer? Studera kartan och fundera på om tyskarnas förklaring är logisk och känns trovärdig. Vad borde de tyska piloterna tänkt på om de trodde att de var på väg tillbaka, men egentligen var på väg norrut in i Hanöbukten? Vilka följdfrågor angående flygningen borde Åge Lundström ställt till de tyska piloterna?

 

Arados_flygrutt_skyltar.jpg

Otur eller en medveten spionflygning?

Flygplanet startade från en flygbas i Thisted på den danska västkusten. Via Kögebukt menade de tyska piloterna att destinationen var Bornholm, där skulle de vända hemåt samma väg som de flög till Bornholm. Enligt de tyska piloterna blev det plötsligt fel på kompassen som visade 90 grader fel. Det var orsaken till att de från Bornholm skulle hamnat på nordlig kurs. Sedan misstolkade tyskarna Hanöbukten för Kögebukt, kom in i svenskt luftrum och till slut blev nedtvingade av luftvärnsartilleri från en svensk hjälpminsvepare.

Källa: TerraMetrics, kartdata ©2021 (extern länk)

 

Sidan senast uppdaterad: 2022-04-12