Innehåll
Denna handledning fokuserar på fyndet av två vikingaskepp på Saaremaa, Estland. Genom fynden får eleverna en inblick i vikingarnas resor och gravritualer. Arkeologiska och historiska metoder undersöks för att förstå hur historia tolkas och används. Använd elevmaterialet i klassrummet innan eller efter ett besök på Vrak och utställningen Vikings before Vikings.
Det här kan eleverna lära sig
- Vikingarnas resor och skeppsbegravningar
- Hur arkeologiska fynd analyseras
- Vikingaskeppens konstruktion och betydelse
- Historia och källkritik i praktiken
Tips på lektionsupplägg:
1. Introduktion och förberedelse
- Visa bilder av vikingaskepp och fynd från Saaremaa.
- Diskutera kort vikingatidens resor och skeppens roll.
2. Gruppdiskussion och analys
- Låt eleverna reflektera över varför krigarna begravdes i sina skepp.
- Analysera vapen och föremålens betydelse.
- Diskutera hur vikingarna kunde navigera utan kartor och kompasser.
3. Praktisk övning
- Konstruktion av vikingaskepp: Studera vikingaskeppens design och jämför med andra samtida skepp.
4. Sammanfattning och reflektion
- Låt eleverna besvara frågor som:
- Hur tror du att vikingarna kunde segla utan moderna kartor och kompasser?
- Varför begravdes krigarna i sina skepp tillsammans med vapen och spel?
- Varför tror du att seglet var en så viktig uppfinning för vikingarna?
- Om du var en viking, skulle du vilja segla över haven? Varför eller varför int
Lgr22
Historia - Syfte
Undervisningen ska utveckla elevernas kunskaper om historiska händelser och begrepp, källkritik samt historiebruk.
Centralt innehåll
Årskurs 1-3
- Migration och levnadsvillkor förr i tiden
- Historiska skildringar i litteratur och media
Årskurs 4-6
- Vikingarnas resor och kulturmöten
- Statsbildning och kristendomens etablering
- Källor och historiebruk kring vikingatiden
Lgy11
Historia 1b
- Kritisk granskning och användning av historiska källor
- Metoder för att tolka och analysera historia