Köp biljett
Du använder en gammal webbläsare!
Om du har Microsoft Edge installerat kan du starta den via denna länk: vrak.se i Microsoft Edge
Vi rekommenderar följande webbläsare:

Lättläst

På museet Vrak får du se vad som ligger

på Östersjöns botten.

Det här kan du se på museet Vrak

Vi på museet vill berätta om de människor som

  • försörjde sig på havet
  • färdades över havet
  • krigade på havet
  • dog i havet.

Vi berättar deras historier med hjälp av

föremål, filmer och bilder från Östersjöns botten.

Marinarkeologer är havets detektiver

På museet arbetar marinarkeologer.

På museet kan du se hur de arbetar med att

undersöka vrak som ligger på havets botten.

Du kan också se hur de har återskapat vraken digitalt.


Marinarkeologerna upptäcker hela tiden

nya saker om Östersjön.

Det är deras upptäckter som vi ställer ut.

Dykande arkeologer behövdes när Vasa bärgades

När skeppet Vasa bärgades på 1960-talet

behövdes arkeologer som kunde dyka.

På den tiden var det Sjöhistoriska museet som

hade hand om vrak och sjöhistoria.

I dag är marinarkeologi en vetenskap.

Sedan 2021 ansvarar museet Vrak

för marinarkeologernas arbete.

Besök museet Vrak på flera sätt

Du kan besöka museets webbplats,

om du inte kan komma till museet.

På webbplatsen du kan uppleva våra utställningar,

våra berättelser om vraken och nyheter.

Besök museet på Djurgården

Museet ligger på Djurgården i Stockholm.

Vi har vacker utsikt över Östersjön och

båttrafiken i Stockholms skärgård.

I närheten finns gamla örlogsvarv och skeppsvrak.


Den byggnad som vi finns i är en gammal båthall.

Den ritades av arkitekten Paul Hedqvist.

Han ritade även DN-huset och Västerbron,

som också ligger i Stockholm.

Museet Vrak är en del av SMTM

Vrak är ett av flera museer som ingår

i en statlig myndighet.

De andra museerna är

  • Marinmuseum
  • Sjöhistoriska museet
  • Vasamuseet
  • Järnvägsmuseet.

Myndigheten heter Statens maritima och transporthistoriska museer,

och förkortas SMTM.

Sidan senast uppdaterad: 2024-02-29