I ett unikt forskningsprojekt planerar Vrak – Museum of Wrecks i samarbete med Jernkontoret att bärga tunnor från det sjunkna skeppet, som idag går under namnet Osmundvraket. Arbetet möjliggörs genom forskningsanslag från stiftelsen Voice of the Ocean.
Marinarkeologer från Vrak kommer att genomföra dykningar på vraket under perioden 13 till 24 maj. Då planeras bärgning av en eller två av de tunnor med osmundjärn som finns ombord. Bland annat hoppas man få svar på hur de skulle användas och vart de var på väg. Bärgningen kommer att göras med hjälp av lyftstroppar som placeras runt tunnorna, som kommer att vara vadderade med liggunderlag. Efter bärgningen kommer de att öppnas så att osmundarna som arkeologerna bedömer finns i lasten kan undersökas.
– Vi kan knappt vänta på att få hoppa i, den här undersökningen har vi längtat efter länge, säger Jim Hansson, marinarkeolog och projektledare.
– Äntligen ska tunnorna med osmundar få se dagens ljus. Senast de såg solen var på Järntorget i Gamla stan i mitten av 1500-talet, när en tulltjänsteman kontrollerade innehållet innan man satte på locket. Vi tror att tunnornas konstruktion har att göra med att man ville förhindra smuggling. Det vore häftigt om vi kan ta reda på det 500 år senare, fortsätter han.
Journalister är välkomna att besöka arbetet på plats utanför Dalarö och därmed ta del av en av de mest avancerade marinarkeologiska undersökningar som genomförts i Sverige på länge. Preliminärt är fredag 24 maj vikt åt media.
Vill du delta? Kontakta Vraks arkeologisamordnare Johan Runer senast måndag 13:e maj.
johan.runer@smtm.se
Telefon: 08-519 549 36
Osmundvraket upptäcktes år 2017 och ett större internationellt forskningsprojekt med Vrak – Museum of Wrecks och Jernkontoret som initiativtagare påbörjades. Genom sin last av tunnor med osmundjärn har skeppet väckt stor uppmärksamhet. Skriftliga källor berättar att osmundjärn var en viktig exportprodukt från Sverige under perioden från medeltid till 1600-tal. Trots det har forskare hittills vetat ganska lite om vad en osmund var, hur den framställdes och hur den skiljde sig från annat järn. Syftet med det nya projektet är bland annat att ta reda på mer om lastens historia. Kommer alla osmundar från samma plats? Stämmer det att alla osmundar ska ha samma storlek, så som historiska källor anger? Genom bärgningen hoppas forskarna få många fler ledtrådar till den tidiga svenska järnhanteringen och hur den fungerat.
Mer information om Osmundvraket hittar du på Vraks webbplats