Köp biljett
Du använder en gammal webbläsare!
Om du har Microsoft Edge installerat kan du starta den via denna länk: vrak.se i Microsoft Edge
Vi rekommenderar följande webbläsare:
Annonskampanjen för vrak vann silver vid Publishingpriset.
Pressmeddelande
2022-11-10

Lanseringskampanjen för Vrak vann silver!

Vid prisceremonin för Publishingpriset korades lanseringskampanjen för Vrak – Museum of Wrecks till det näst bästa bidraget och vann silver i kategorin ”Annonser”.

Mikael Dunker, kommunikatör på kommunikationsenheten, som varit ansvarig för annonsernas utformning och budskap, berättar:

– Vi är galet stolta och glada över detta pris! Det har varit ett både krävande och roligt arbete som jag tillsammans med kollegorna på Kommunikationsenheten lagt ner mycket kraft och möda i. Det var en utmaning att göra annonserna tydliga och kortfattade med ett uttryck som tar oss genom bruset och samtidigt förklarar vad Vrak, ett helt nytt varumärke, är.

Publishingpriset är en årlig jurybedömd pristävling för annonser, digitala publikationer, filmer, webbplatser, tidningar, tidskrifter, böcker och andra trycksaker. Sedan år 1990 har Publishingpriset premierat lovvärd redaktionell kommunikation och marknadskommunikation. Tävlingsbidragen är såväl producerade inhouse, till en begränsad budget, som framtagna av etablerade byråer eller förlag. Juryn bestod av verksamma kommunikatörer såsom fotografer, grafiska formgivare, filmproducenter, journalister, redaktörer och UX designers. De har granskat, värderat och jämfört tävlingsbidragen, som bedöms utifrån ett antal kriterier.

Nominerade i fem kategorier

SMTM var nominerade i ytterligare fyra kategorier; Vrakwebben, boken Under Havets Yta, Filmen om Vrak och SMTM:s Årsredovisning 2021. Kommunikationschef Sofie Aspelin säger:

– Självklart tycker jag vi borde vunnit ytterligare något pris men bara att vara nominerad i hela fem kategorier är stort. Det är roligt att bli bedömd mot stora byråer och andra mycket professionella varumärken.