Studenter lär känna Vraks verksamhet. Foto: Cecilia Eriksson, Vrak/ SMTM, CC-BY.
Vrak har inlett ett samarbete med Konstfack i Stockholm som ska resultera i förslag på produkter till museets butik. Studenter från masterprogrammet i design har i veckan fått bekanta sig med museet, vraken och marinarkeologin.
Deras uppgift är nu att ta fram ett förslag som är inspirerade av vrakvärlden, men som också tar hänsyn till museets hållbarhetsmål. Studenterna ska även sätta sig in i museets målgrupper, grafiska profil och kommunikationsstrategi.
Patrik Höglund, dykande marinarkeolog på Vrak visade runt i utställningarna och Hanna Nielsén, projektledare för bland annat externa samarbeten berättade om tankar kring Vraks butik.
– Allt vi fått höra här idag är viktigt för idéarbetet. Det är viktigt att få veta bakgrunden, innan man sätter sig vid skissbordet, säger Annika Toijanen, elev vid Konstfack.
Även hennes kurskamrat Olle Hiort tycker det ska bli roligt att samarbeta med Vrak, ett modernt museum. Han vill ta fasta på riktiga föremål, inte det digitala.
– Eftersom smycken ligger mig närmast funderar jag på att göra en ring med anknytning till något vrak. Ett smycke väcker uppmärksamhet och blir då indirekt marknadsföring för museet, säger han.
Deras lärare Leif Thies var också entusiastisk över mottagandet och presentationen, samt butikens höga estetiskt tänkande som han tyckte genomsyrar hela museet.
– Att studenterna nu också får förhålla sig till Vraks hållbarhetsprofil, kommer att bli både utmanande och inspirerande. Om något av förslagen går i produktion återstår att se, avslutar han.