Köp biljett
Du använder en gammal webbläsare!
Om du har Microsoft Edge installerat kan du starta den via denna länk: vrak.se i Microsoft Edge
Vi rekommenderar följande webbläsare:

Vraks marinarkeologer Patrik Höglund och Jim Hansson med kronprinsessan Victoria.

Kronprinsessan fick järnkoll vid vrak

nyhet
2022-09-05
Kronprinsessan Victoria följde nyligen med Vrak och Jernkontoret ut i Stockholms skärgård för att få veta mer om Östersjöns vrak och lämningar. I synnerhet Osmundvraket som sjönk under 1500-talet fullastat med så kallat osmundjärn.

Kronprinsessan är kunnig och engagerad i havsfrågor, inte minst när det gäller Östersjön. I och med utfärden till Osmundvraket fick hon möjlighet att lära sig mer om den svenska järnhanteringens historia och på nära håll uppleva ett av alla välbevarade vrak som finns på Östersjöns botten.

Vraks marinarkeologer dök ner till vraket och undersökte att ingen plundring eller annan skada skett. När de filmade kunde kronprinsessan följa arbetet live under pågående dyk, och tala med arkeologerna via skärm inne på båten: En teknik som Vrak anpassar till marinarkeologiska undersökningar med målet att alla via mobilen eller datorn ska kunna dyka ner till Östersjöns unika kulturarv hemma från soffan.

Tidskapsel

Vraket som kronpsrinsessan besökte upptäcktes år 2017 ett i Stockholms skärgård, utanför Dalarö. Skeppet var byggt med nordiska drag, av uppländsk furu huggen under 1540-talet. Skeppstypen skulle kunna vara en så kallad holk.

Vraket är välbevarat och ligger tungt på botten med en unik last av osmundjärn.

– Det är en helt orörd tidskapsel från Gustav Vasas storhetstid! Tack vare Osmundvraket kan vi lära oss mer om hur Sveriges järnexport tog fart och vilka skepp man seglade med. Skeppet är en del av svaret på frågan hur Sverige blev det Sverige vi ser idag, säger Jim Hansson, marinarkeolog på Vrak.

Järnet gjorde Sverige

– Det har aldrig tidigare påträffats ett vrak i svenska vatten med så här mycket osmundjärn i lasten. Fynden av både osmundar och stångjärn i lasten berättar om en övergångsperiod mellan två produktionstekniker, säger Catarina Karlsson, koordinator för bergshistorisk forskning på Jernkontoret, branschorganisation för svensk järn- och stålindustri.

Bakgrund

Vraks marinarkeologer har tidigare undersökt vraket och hittade då stora mängder så kallat osmundjärn ombord, varför vraket fått namnet Osmundvraket. Osmundar är små standardiserade järnklumpar, som väger knappt tre hekto styck och som Sverige exporterade från tidig medeltid till början av 1600-talet.

Jernkontorets Bergshistoriska utskott inledde 2018 ett forskningsprojekt om Osmundvraket, skeppslasten, järnets ursprung och transportväg. Forskningen är ett samarbete mellan Jernkontoret och Vrak. Läs mer: www.jernkontoret.se/osmundskeppet