– Arbetssättet som användas är utvecklat i samband med marinarkeologiska undersökningar, berättar professor Johan Rönnby, ansvarig för MARIS, det marinarkeologiska forskningscentret vid Södertörns högskola.
Den svenska haverikommissionen har velat ta fram en detaljerad bild av Estonia idag. Genom fotogrammetri tas många fotografier som sätts samman till en tredimensionell bild. Det gör att man få en bra överblick och kan zooma in och ut och man kan vrida och vända på bilden i en dator. En undervattensrobot används nu för fotografering på djupt vatten.
– Bilderna som tas kommer att bearbetas och sammanställas så att experter och allmänhet att med egna ögon kan se vilken typ av skador som finns på färjan, säger Ingemar Lundgren, på företaget Ocean Discovery, som utför 3D-dokumentationen av Estonia.
Bakgrunden till de nya undersökningarna vid förlisningsplatsen är tidigare okända hål i fartygets styrbordssida, som visades i dokumentären "Estonia – fyndet som förändrar allt" som ledde till nya spekulationer om orsaken till katastrofen 1994.