Köp biljett
Du använder en gammal webbläsare!
Om du har Microsoft Edge installerat kan du starta den via denna länk: vrak.se i Microsoft Edge
Vi rekommenderar följande webbläsare:

Vrak 5, roder och akterstäv med bordplankor på styrbordsidan.

Äldsta kravellbyggda fartyget från Norden identifierat

nyhet
2025-02-20
Ända sedan 1800-talet har det talats och skrivits om ett antal vrak i Landfjärden vid Häringe, söder om Stockholm. Många har trott att det kunde röra sig om vikingaskepp, som sänkts efter ett mytomspunnet slag. Nu har Vraks forskare undersökt vraken – och funnit en annan, men lika spännande upptäckt.

År 2023 började marinarkeologer vid museet Vrak undersöka vraken i Landfjärden inom ramarna för Vraks forskningsprogram 'Häringes landskap och maritima lämningar'.

Häringe ligger söder om Stockholm, innanför Muskö på Södertörn. Herresätet omnämns första gången på 1200-talet och har sedan dess ägts av såväl kungar som adelsläkter och kända företagsledare. Sten Sture d.ä, Gustav II Adolf, riksrådet Gustav Horn och hans dotter Agneta Horn, Torsten Kreuger och Axel Wenner-Gren är exempel på några av många kända personer som ägt Häringe slott genom åren.

Franzén dök på förmodade drakskepp

Snorre Sturlasson berättar att Olav den Helige och hans fosterfar plundrade längs östersjökusten på 1000-talet. Vid Sotaskär skulle de ha mött en hövding Sote och utkämpat ett slag som de gick segrande ur. Vissa anser att detta slag ägt rum i Landfjärden där Sotholmen ligger. Tre större skeppsvrak i Landfjärden har av traditionen ansetts vara hövding Sotes drakskepp som han skulle ha låtit sänka efter slaget.

Vraken finns omnämnda i flera böcker sedan tidigt 1800-tal. Då, liksom i dag vid lugnt väder och bra sikt kan vraken ses från ytan.  Men vad det är för vrak eller hur gamla de är, har det inte varit någon som vetat säkert. Det råder också delade meningar om sanningshalten i berättelsen. Vissa forskare hävdar i stället att det är Sotaskär på västkusten det handlar om.

De förmodade drakskeppen vid Häringe väckte Vasas upptäckare Anders Franzéns intresse. Han och dök tillsammans med en vän i Landfjärden på 1950-talet. Franzéns intresse för Häringevraken svalnade dock mot slutet av decenniet. Om det var på grund av ett visst örlogskepp i Stockholms hamn, eller om han redan då hade förstått att det inte handlade om vikingaskepp går inte att veta.  

Ett unikt vrak som kan jämföras med Gribshunden

Vraks undersökningar gav svar angående vrakens historia: Tre av de fyra största vraken i Landfjärden kunde Vraks marinarkeologer datera till 1600–1700-tal och ett av vraken kunde dessutom kopplas ihop med en skriftlig källa från 1600-talet.

Den fartygslämning som marinarkeologerna bedömde som det äldsta och mest intressanta vraket, kallar de Vrak 5. Det har nu daterats till 1480-talet. Det finns en möjlighet att det byggdes så tidigt som under 1460-talet och att det reparerades under 1480-talet. Dendrokronologiska prover visar att virket fälldes i södra Möre eller i östra Blekinge.

Vrak 5 är ett stort skepp som bör ha varit omkring 35 till 40 meter långt och 10 meter brett. Skeppets spant reser sig fortfarande högt över bottnen, i aktern står akterstäven med rodret fortfarande upprätt. En avsågad stump av den grova stormasten, som består av flera mindre, en gång ihop surrade bitar står fortfarande kvar midskepps.

Skeppet är kravellbyggt vilket innebär att bordläggningen, det vill säga skrovets skal, består av plankor lagda kant i kant i stället för att överlappa varandra som i den vid tiden utbredda klinktekniken. Genom att bygga med kravellteknik kunde man bygga starkare och större fartyg. Framväxten av kravellbyggnadstekniken kan bland annat ses som ett svar på att man började använda kanoner på skeppen under 1400-talet. Att föra tunga kanoner krävde stabila kraftiga skepp och för att ta emot fientliga kanonkulor behövdes en stark bordläggning.

Vrak 5 bör alltså ha varit minst lika stort som det kända skeppet Gribshunden, den danska kungen Hans flaggskepp, som sjönk i Ronneby skärgård år 1495 efter en brand ombord och som anses vara ett av världens bäst bevarade 1400-talsvrak.

Vrak 5 - illustration 4 - Alexander Rauscher och Jim Hansson.jpg
Vrak 5, Illustration: Alexander Rauscher och Jim Hansson, Vrak/SMTM.

Kravelltekniken = ny skeppsbyggnadsteknik

Kravelltekniken är en metod som börjar användas i Östersjöområdet framåt slutet av 1400-talet. Det här sättet att bygga större örlogsskepp kom att bli dominerande vid början av 1500-talet. Det hittills äldsta säkra belägget för kravellbyggd bordläggning på ett vrak i Östersjön är vraket efter just Gribshunden som byggdes 1482. Just Gribshunden har troligen byggts i Frankrike eller Nederländerna och inte i Östersjöområdet.

Mycket tyder på att Vrak 5 är en så kallad Kravel, en vid den här tiden ovanlig skeppstyp byggd för örlog. Likheterna med kung Hans Gribshunden – även det en kravel – likaså den något senare Mary Rose i England är flera, bland annat de kraftiga inre förstärkningarna och skrovets proportioner.

Sannolikt är Vrak 5 det äldsta svensk- eller danskbyggda örlogsfartyg som hittills har hittats. Det är också det äldsta exemplet på ett skepp byggt i Norden, möjligen i hela Östersjöregionen, med så kallad kravellteknik.

Vrak 5 fortsätter att gäcka forskarna

Vems skeppet var och vad det gjorde vid Häringe är det ingen som vet. Området tillhörde Sten Sture d.ä. mellan 1497 och 1503. Under det som kom att kallas avsättningskriget mot kung Hans 1501-1503 reste Sten Sture d.ä. med flera svenska stormän upprorsfanan mot den danske unionskungen Hans. Kungen som befann sig i Stockholm när det skedde lämnade staden den 11 augusti 1501 på sin flotta som bestod av 14 skepp varav två stora. Natten till den 15 augusti låg flottan i Dalarö. Flottan fortsatte därefter söderut, men gjorde först en avstickare till Sten Stures Häringe och brände ned det. Det finns beskrivningar från 1800-talet om att vraket var brandskadat och under marinarkeologernas dykningar och undersökningar av skeppet har de sett antydningar på att det kan stämma. Var det Sten Sture d.ä. som ägde det här storskeppet? Det finns belagt att han hade tillgång till åtminstone en stor kravel. Kanske blev skeppet ett offer för kung Hans och hans tyska knektar, eller så var det ett av de större skeppen som ingick i kungens flotta och som fick lämnas kvar? Gåtan återstår att lösa.

3D-modell av vrak 5.

Vad som händer med vraken i Landfjärden i framtiden

Nu ska marinarkeologerna vid museet Vrak slutföra projektet kring Häringes maritima miljö. Det finns tankar på att bryta ut Vrak 5 som ett eget projekt och i så fall söka externa medel för en utgrävning. Skeppet är en mycket intressant länk mellan medeltidens och den nya tidens skepp och skeppsbyggnad som skulle kunna ge mycket ny information om en viktig brytningstid i vår maritima historia.

För media

Pressmeddelande: Det äldsta kravellbyggda vraket identifierat