Den svenska flottan var redan från början beroende av utländsk kunskap och kompetens. Östersjöns välbevarade skeppsvrak från den seglande flottan representerar därmed tekniska och stilmässiga influenser från många håll i Europa. Detta gör arkeologiska studier, som detta delprojekt, av svenska krigsskepp unika.
Tidigmodernt skeppsbyggeri utvecklades snabbt och olika flottor etablerade egna tekniker och metoder men också egna arkitektoniska stilar. Ett tränat öga kunde avgöra om en skeppsbyggmästare arbetade enligt holländska, engelska eller franska principer.
I detta delprojekt undersöks materiella lämningar, historiska källor och avbildningar och modeller av skepp. Utifrån olika stil och tekniker inom skeppsbygge undersöks hur såväl praktisk som teoretisk skeppsbyggarkunskap överfördes och användes.
Delprojektet ingår i forskningsprogrammets historiska och arkeologiska modul.
Resultatet av delprojektet kommer att presenteras i en större monografi: The History of Swedish Naval Architecture 1450–1850, samt i flera mer fördjupade delstudier.
Publikationer inom delprojektet
Björk, M. & Eriksson, N. 2024, Marinarkeologisk undersökning och dokumentation av skeppsvraket Constantia: RAÄ Torhamn 96 (L1978:1899), Blekinge museums rapportserie 2024;2
Daly, A., Eriksson, N. Hansson, J., 2023, Neptunus and To Løver: An archaeological, archival and dendrochronological survey of two Danish prize ships, scuttled in the Stockholm Archipelago 1659, Acta Archaeologica, 94:1, s. 176-188
Eriksson, N., Brorsson, T., Daly, A., Hansson, J., Isaksson, S., 2024. The Maderö Wreck: a ship from Lübeck loaded with bricks sunk in the Stockholm in the late 15th century, International Journal of Nautical Archaeology
Eriksson, N. 2023,Recent advancements in The Riddarholmen Ship puzzle: A new interpretation of the architecture of an early 16th century clinker-built gun-carrying warship, International Journal of Nautical Archaeology, 52:2, 317-335
Delprojektets namn
Den svenska skeppsarkitekturens historia 1450–1850 och överföring av kunskap.